Translate

pondělí 18. listopadu 2013

Kontroverzní design. TOP 10. Fiat Multipla





nejdiskutabilnějších vozů posledních let

                       

V nepřeberném množství automobilů lze najít vozidla, k nimž si většina společnosti obtížně hledala cestu – u některých se jí to ani nepodařilo. Pokusme se zmapovat modely, které se staly předmětem nejednoho diskusního sváru.

Zaměřme se na sériové automobily, z nichž vyberme deset nejkontroverznějších. Jsou však vozidla, o nichž bude řeč, odmítána zaslouženě? Anebo jde o nedoceněné stroje, jež doplácejí na svou výjimečnost, pokrokovost či snahu zbořit dobové mantinely a přijít s něčím novým?

č:3

Fiat Multipla (1998-2010) – Reforma rodinného vozu


Multipla je dlouhodobě jedním z nejkontroverznějších automobilů. Jeho výjimečnost, která polarizuje společnost na dva názorově jasně profilované tábory, je dána hned několika vlastnostmi. Předně jde o unikátní proporční uspořádání vozu, skládající se ze dvou částí – pontonu, který ovlivňuje tvar čelních partií, a horní části, jež v sobě zahrnuje tu část přídě s mlhovými světlomety a logem výrobce. Výsledkem je pozoruhodné členění karoserie, které je patrné zejména při bočním pohledu na exteriér – zde jej zdůrazňuje bohaté prosklení a strmý zadní sloupek, který ohraničuje záď s nezvykle vybouleným zadním oknem a širokými boky.
Dalším aspektem vozu, který jej odlišuje od většiny jeho konkurence, je koncepce kabiny se šesti samostatnými sedadly a přístrojovou deskou, jež i po patnácti letech přitahuje pozornost unikátní architekturou. Při navrhování desky se tvůrci inspirovali praktickým rozmístěním jednotlivých produktů (monitoru, klávesnice, šálku kávy, větráku či lampy) na stole, přičemž standardní přístrojové desky se symetricky uspořádanými ovladači přirovnali ke stolu, kde jsou zmíněné předměty seřazeny vedle sebe. Inovativní přístup byl dotvořen pestrým čalouněním a praktickými bočními úchyty na výplních dveří.
Avšak klíčový vliv na poněkud vlažné přijetí designu u majority má uspořádání přídě, které opouští běžný styl – z toho důvodu je Fiat Multipla nepřijatelný pro pozorovatele, kteří na čelní část vozu nahlížejí antropomorfní optikou. To ostatně vedlo k modernizací (2004), která přinesla sjednocení čtyř světlometů (i s blikači) do jednoho celku a vyrovnala hranici mezi kapotou a spodní hranou čelního skla. Je však otázkou, jak dalece byl tento facelift ohleduplný k profilu, který zůstal prakticky beze změn.









Žádné komentáře:

Okomentovat

koment může přidat každý i jako anonym. není potřeba být přihlášen